Het nieuwe jaar trap ik af met een nieuwe huisstijl. Ook de naam is verbeterd; PelserFilm in plaats van Pelser Filmproducties. Bezig zijn met je huisstijl is leuk en belangrijk. Het is een visuele vertaling van waar je als bedrijf voor staat. Wil je weten wat ik belangrijk vind? Wat mijn idee is achter filmmaken en ondernemen? In deze blog beschrijf ik enkele high-lights die naar boven kwamen borrelen bij het maken van mijn huisstijl.

Uitgangspunten

Een logo moet gewoon gepast zijn vind ik, zonder poespas. Toch doet het stiekem veel met een eerste indruk en een eerste indruk kun je niet overdoen. Een huisstijl moet passen bij hoe ik samenwerk, bij mijn kijk op videocommunicatie en ook bij mij als persoon.

Maar wat is dat dan? Wat wil ik uitstralen? Om goede video’s te maken moet je creatief zijn, maar ook goed kunnen luisteren en “out of the box” kunnen denken, een open kader hebben zeg maar. Het maken van een video is echter iets anders dan een bedrijf runnen; planning, afspraken, samenwerken met opdrachtgevers. Ik vind het belangrijk om betrouwbaar en solide te zijn. Gelukkig krijg ik dat vaak bevestigd. Erwin Frunt van Big Bird Creative Studio hielp mij deze uitgangspunten om te zetten in een huisstijl.

Logo huisstijl PelserFilm

Échte bedrijfsfilms

De tagline “échte bedrijfsfilms” staat voor authenticiteit. Graag maak ik films die oprecht en persoonlijk zijn. Dat doe ik door mensen te interviewen en dat interview vervolgens te gebruiken als verhaallijn. Die verhaallijn kleed ik vervolgens aan met andere beelden, muziek, animaties, geluidseffecten, etc. Tijdens zo’n interview heb ik een gesprek met een medewerker, leidinggevende of klant. De camera staat erbij en proberen we even weg te denken. De persoon voor de camera hoeft daardoor niet te acteren en geeft antwoorden die authentiek, enthousiast en persoonlijk zijn. Non verbale communicatie is daarbij belangrijk; wat iemand precies zegt is vaak ondergeschikt aan hoé het gezegd wordt en de blik in de ogen van de persoon in beeld. Het resultaat is daardoor echt, “échte bedrijfsfilms” dus.

PelserFilm

Wat een goede bedrijfsnaam is, kun je op verschillende manieren benaderen. Mijn insteek is dat een bedrijfsnaam direct een idee moet geven van wat je doet. Pelser Filmproducties is een duidelijke bedrijfsnaam, maar wel wat lang. De naam PelserFilm heb ik niet zelf bedacht. Dat hebben de dames van de receptie in De Gruyter Fabriek onbewust gedaan. Op de pakketjes die zij voor mij in ontvangst nemen schrijven zij altijd PelserFilm omdat er ook een ander bedrijf met Pelser in de bedrijfsnaam in De Gruyter zit. PelserFilm is lekker kort en geeft voldoende aan wat ik doe.

Logo PelserFilm

Het logo is eenvoudig en duidelijk geworden. De kleur oranje is hetzelfde gebleven. Oranje is warm en net even anders. Bovendien maakt oranje het logo wat minder serieus. Het oranje bolletje is een verwijzing naar de record knop op de meeste camera’s. Traditioneel is die knop rood. Recording op de PelserFilm manier zou je kunnen zeggen.

De hoeken zijn een filmkader (zoals je quasi-artistiek met één oog dichtgeknepen door een rechthoek gevormd met je duimen en wijsvingers een onderwerp kunt bekijken). Een kader staat voor aandacht op één ding tegelijk en keuzes maken. Een kader sluit echter al het andere uit, een soort oogkleppen. Daarom is de rechthoek in het logo aan één kant open. Dat staat voor het andere niet uit het oog verliezen en voor “out of the box” kunnen denken. Het komt oppervlakkig over als er geen verhaal, geen gedachte achter een logo-ontwerp zit, maar ik moet wel verklappen dat de gedachte van het kader ontstaan is uit een praktisch probleem; een logo-versie met twee ronde hoeken vond ik te veel lijken op logo’s van organisaties in mijn netwerk 🙂

Zo! Wat goed dat je helemaal onderaan deze blog bent gekomen. Misschien vind je het dan leuk om de “over ons” pagina ook te lezen. Je leest daar hoe en waarom ik in 2011 met filmmaken begonnen ben.

Klaas Pelser