Portret Klaas van Pelser Filmproducties

“Film maken is een ambacht, waarin weinig aan het toeval wordt overgelaten” (Roemer Lievaart).

PelserFilm maakt bedrijfsfilms voor websites, YouTube en social media. Denk daarbij aan bedrijfsreportages, instructiefilms en videoportretten van ondernemers. Maar ik maak ook films voor interne communicatie. Daarnaast geef ik workshops over bedrijfsvideo maken.

Kiemingsproces PelserFilm

Het prille begin van PelserFilm is een beetje cliché; in 2008 begon ik mijn eigen home video’s te filmen en monteren. Voor kerst 2009 kreeg ik van mijn vrouw het boek “Films Maken” van Roemer Lievaart. Uit deze bijbel voor beginnende filmmakers heb ik veel geput. En nog steeds dient het als naslagwerk.

Een andere belangrijke aanleiding was de korte splatter horrorfilm “Dark, Doomy and Spicy” die ik maakte met een groep vrienden en een filmmaker. We hebben veel gelachen zowel tijdens de opnamen als bij de première. Dat was ook de bedoeling. Het verschil tussen de droogheid en het realisme van de opnamen en het filmische eindresultaat fascineerde me. Door de juiste timing, beeldbewerking en muziek had de filmmaker de sfeer gecreëerd die bij een splatter horror past. Tijdens de videomontage bezocht ik de filmmaker. Ondanks een volle agenda en een klagende vriendin vulde hij elk vrij uurtje met de montage van deze film. Met veel plezier en voldoening werkte hij aan de montage. Dat wilde ik ook!

De opleiding “Camera Journalist” die ik volgde in Amsterdam, was ook een drijfveer. In tegenstelling tot alle andere studies die ik heb gevolgd, was elke minuut van deze opleiding leuk. Ik leerde van professionals, van studiegenoten en door veel uit te proberen, hoe je een verhaal neerzet met bewegende beelden. Ik genoot van de ambiance, de samenwerking met studiegenoten, het experimenteren met apparatuur en het spelen met licht en geluid.

Master plan

Tijdens al deze ervaringen ontstond het plan voor PelserFilm. Om goede bedrijfsvideo te maken, moet je je als filmmaker interesseren en verdiepen in een bedrijf. Daar had ik bij het schrijven van mijn bedrijfsplan in 2010 niet over nagedacht. Wel schreef ik als doelstelling: “met plezier en voldoening video producten maken”. Een groot deel van dat plezier en die voldoening komt nu uit het leren kennen van een bedrijf.

In datzelfde bedrijfsplan uitte ik onvrede over mijn vorige werk: te weinig creativiteit, voldoening en verantwoordelijkheid. Na jarenlang de focus te hebben gelegd op het verbeteren van zwakke punten, vond ik het tijd om mijn sterke eigenschappen te benutten: ik ben een generalist, heb doorzettingsvermogen, ben creatief en betrouwbaar. Eigenschappen die perfect passen bij wat ik nu doe: films maken en ondernemen.

Werkwijze

Aan alle projecten die ik nu aanpak kan ik nog steeds met hetzelfde enthousiasme werken. Film is sterk in het neerzetten van een sfeer en het creëren van een positief gevoel bij de kijker. Dat wil ik bedrijven aanbieden op een toegankelijke, laagdrempelige manier.

Klaas Pelser.

CAMJO opleiding Open Studio Amsterdam

CAMJO opleiding Open Studio Amsterdam