Wat doe je eigenlijk als filmmaker? Mijn werk is erg divers. Ik sta geen dagen achtereen te filmen bijvoorbeeld. Benieuwd wat ik dan wel doe tijdens mijn werkweek? Hieronder vertel ik over een leuke, vruchtbare week niet zo lang geleden.

Maandag

Maandagochtend staan opnamen op de Meldkamer Ambulancezorg in Bergen op Zoom gepland. Ik ben gevraagd een video te maken om nieuw personeel te werven voor de meldkamer. Eerst neem ik een interview af met een enthousiaste centralist. Daarna maken we aanvullende beelden (de zogenaamde b-roll) buiten, binnen en op de meldkamer zelf. De figurant is uit geroosterd voor de opnamen, maar een collega neemt een heftig 112 telefoontje aan. Respect voor de stalen zenuwen van deze mensen. Terug op mijn kantoor in De Gruyter Fabriek haal ik de videobestanden direct van mijn camera’s af en maak ik back-ups. Gelukkig is het me nog nooit overkomen dat belangrijke shots verloren zijn gegaan.

’s Middags instrueer ik Pelle, een voice-over stem, over het inspreken van een tekst voor een animatie. We bepalen de juiste intonatie, snelheid en tone-of-voice. De animatie wordt luchtig en vrolijk. De stem moet daarbij aansluiten.

Filmen werkweek Pelser Filmproducties Den Bosch

Dinsdag

Omdat ik in Empel woon en in Den Bosch werk, kan ik regelmatig met de fiets. Ook vandaag. Ik hou van vroeg beginnen, maar als de wekker gaat moet ik mezelf altijd wel even motiveren ;-).

In de Gruyter Fabriek ga ik verder met een montage over Tom van Dijk Uitvaarten uit Breda; een vaste klant waarvoor ik de afgelopen tien jaar verschillende films heb mogen maken. Ik gebruik graag interview in mijn producties. Ook bij deze opdracht vormt een interview de rode draad. Het klikt goed tussen Tom en mij. Daardoor verliep het interview ontspannen en heb ik mooie antwoorden kunnen verzamelen. Een ontspannen en spontaan interview afnemen is echter maar de helft; nu ga ik in de montage knippen, plakken, schuiven en schrappen totdat ik van dertig minuten een logisch verhaal van één tot twee minuten heb gemaakt met een kop en een staart, die de gewenste boodschap naar de kijker overbrengt.

Vrijdag ga ik voor opnamen naar de stadswallen van Zaltbommel. Voor de gemeente maak ik podcasts over de stadswallen; deze keer met kunsthistoricus Roland Gieles. Ter promotie maak ik ook een korte teaser-video samen met Roland. Ter voorbereiding check ik het weer, bevestig ik de afspraak, maak ik een korte shotlist en controleer ik mijn apparatuur.

Eindresultaat montage Tom van Dijk Uitvaarten

Woensdag

Vorige week heb ik een offerte gemaakt voor de productie van verschillende Webinars. De contactpersoon ken ik goed; bij haar vorige werkgever hebben we veel samengewerkt. Toch is het spannend omdat ik concurreer met een vaste samenwerking van haar nieuwe werkgever. In de ochtend belt ze me enthousiast op om me te feliciteren; ik heb de opdracht! Ik hecht veel waarde aan dit soort relaties.

Begin van de middag stuurt Pelle de ingesproken teksten. Deze controleer ik en vervolgens ga ik aan de gang met de eindmontage van de animatie. Vorige week heb ik een eerste versie van de animatie gemaakt. Met een platte tekst zonder bewegend beeld erbij is het moeilijk een voorstelling te maken van het eindresultaat. Daarom spreek ik de eerste versie van een video zelf in. De klant krijgt een beter beeld van de video, bovendien zijn aanpassingen dan nog mogelijk.

Donderdag

Voor animaties werk ik vaak samen met De Ontwerppraktijk, mijn buurvrouwen in De Gruyter Fabriek in Den Bosch. Zij verzorgen het ontwerp, ik doe de animatie en montage. Vandaag heb ik overleg met hen over een nieuwe opdracht waarin ‘echte’ beelden afgewisseld gaan worden met animaties. Ik geef een briefing over de klant en het onderwerp, we bespreken de ontwerpstijl en de planning.

Na mijn afspraak bij De Ontwerppraktijk, doe ik even wat administratie: facturen boeken, projecturen bijhouden en kilometers inkloppen. Beetje saai, maar ik vind administratie als afwisseling eigenlijk wel fijn.

’s Middags pak ik de montage voor Tom van Dijk weer op. Als de deadline het toestaat, laat ik een productie graag even rusten. Soms zie ik dan nieuwe dingen, kom ik op ideeën of zie ik foutjes die verbetert kunnen worden. Nu ook: Tom zegt in de montage inhoudelijk twee keer hetzelfde. Omdat het twee keer heel anders geformuleerd is, valt het nu pas op. Door er één weg te halen en wat te schuiven, kan ik de video ruim tien seconden korten maken.

Vrijdag

Vrijdagochtend vroeg ontbijt ik vaak met Netwerk A2, een netwerk van ondernemers. Deze club bevalt me goed, omdat gezelligheid en vruchtbaar netwerken in balans zijn. Qua acquisitie richt ik me op de lange termijn. Netwerken past daarbij. Daaronder valt bij mij ook een open en persoonlijke relatie opbouwen met mijn klanten en de mensen waarmee ik samenwerk. Deze keer is de ontbijtbijeenkomst nog online vanwege Corona.

Na het netwerken start ik om 8:45 met het schrijven van deze blog. Daarna zet ik alles klaar voor de opnamen in Zaltbommel. De weersvoorspellingen kloppen gelukkig en Roland staat ontspannen voor de camera. Hij moet een stukje tekst uit z’n hoofd direct in de camera inspreken. Dat doet hij goed. Niet iedereen kan dat, daarom kies ik vaak voor interview; dan hoef je niks uit je hoofd op te dreunen en heb je als figurant gewoon een gesprek met een persoon. Dat praat makkelijker dan praten tegen een camera.

Weekend

Meestal hou ik het weekend vrij. Soms werk ik in het voren, om stress voor te zijn en mijn afspraken na te komen. Soms ga ik op pad met mijn camera’s voor een evenement. Tijdens de Corona-crisis ben ik een paar keer gaan filmen op zaterdag: een voorstelling van Theatergroep Bint die gestreamd moest worden. Dit weekend behandel ik alleen wat mailtjes.

Mijn werk is fantastisch en afwisselend! Ik ben een generalist en zoals je hebt kunnen lezen is dat een handige eigenschap. Wil je meer lezen over mijn werk vanuit Den Bosch en mijn werkplek in De Gruyter Fabriek? Ga dan naar deze pagina: “Bedrijfsfilm Den Bosch, videoproductie om de hoek”.<