Je hebt een goed idee voor een video. Het past bij waar jouw bedrijf voor staat en bij de doelgroep. Bovendien heeft je plan een duidelijk doel. Goed bezig! Een investering in een bedrijfsvideo moet zich immers terugverdienen. Een goed plan is daarvoor de basis, maar hoe vergroot je het effect nog verder? In dit artikel deel ik een aantal slimme tips om je bedrijfsvideo meer te laten opleveren.
1. Ophakken
Maak meerdere korte video’s in plaats van één lange. Je kunt een video ophakken in verschillende producten of diensten, maar je kunt ook een onderverdeling maken op doelgroep. Ophakken heeft drie voordelen: korte “snackable” video’s worden online eerder bekeken, de losse video’s worden specifieker en je hebt vaker iets te delen. Ik zie soms dat mijn klanten zo veel mogelijk in één video willen proppen. De aanleiding heeft voor een deel met budget te maken. Het gevolg van dat proppen is stoom uit de oren van de kijker. Het overladen met veel info in een korte tijd heeft als gevolg dat niets blijft hangen. En dat is zonde van de investering.
2. Oude video’s recyclen
Alles verandert voortdurend. Daardoor blijft een video niet altijd actueel. Personeel komt en gaat, je ontwikkelt nieuwe producten, regels veranderen, je huisstijl krijgt een opfrisbeurt en ga zo maar door. Bekijk een video als een flexibel systeem; je kunt delen aanpassen, vervangen, weglaten of toevoegen. Met enkel het uiteindelijke videobestand is dat lastig, maar ik bewaar in mijn montagesoftware het project als geheel met alle losse shots. Een tekst aanpassen is zo gedaan. Een logo vervangen ook. Je kunt ook enkele shots opnieuw opnemen en vervangen of een nieuw interview opnemen en inhoudelijk een heel andere film maken, zonder helemaal opnieuw te moeten beginnen.
Ondernemer Martin vertelt over het recyclen van zakelijke video’s 0:32
3. Maak een teaser-video
Niet alle online video is kort en snel. Soms maak ik bewust een langere film omdat dat past bij het soort video of het doel er van: een bedrijfsdocumentaire bijvoorbeeld, of een samenvatting van een seminar. Zo’n video leent zich niet goed voor socials. Maar om te zorgen dat de video goed bekeken wordt, heb je de socials wel nodig als kanaal. Het loont dan om een korte video te maken waarin je de kijker verleidt om de langere video ergens anders te bekijken. Een teaser-video maak je met beeldmateriaal van de lange video. Daardoor is de productie relatief goedkoop.
Teaservideo voor een bedrijfsdocumentaire 0:59
4. Maatwerk per kanaal
Breed, smal, kort, lang, met geluid, zonder geluid; elk online kanaal heeft zo zijn wensen. Op je eigen website ben jij de baas, maar op socials moet je aan bepaalde specs voldoen. En helaas geldt voor elke social iets anders. Gelukkig kun je verschillende versies op maat maken, zodat je op elk kanaal het beste voor de dag komt. Soms is dat eenvoudig, bijvoorbeeld bij het maken van een vierkante of staande versie, soms is dat iets meer werk, bijvoorbeeld bij het maken van een teaser-video, maar het is altijd minder werk dan vanaf nul beginnen.
Tot slot
Als je één mooie goede video hebt laten maken, heb je een basis om te variëren. Laat het niet bij die ene basis video. Maak varianten of pas de video aan, afhankelijk van hoe en waar je de video inzet. Daardoor haal je nog meer uit de investering die je hebt gedaan. En nu we het toch over investeren hebben; met wat voor een kosten moet je rekening houden wanneer je een zakelijke video laat maken? Klik op de knop hieronder om een idee te krijgen over kosten.
Klaas Pelser
Geef een reactie