Eigenlijk wilde ik een blog schrijven over legendarische TV commercials in het algemeen. Uiteraard hoort daar een spot van Centraal Beheer bij, was mijn gedachte. Dus zocht ik “even Apeldoorn bellen” op YouTube. Ik heb alle reclamespots vanaf midden jaren ’80 tot nu in één ruk bekeken. Geweldige noten! 😉 Genoeg materiaal dus voor een leuke blog. Te veel zelfs, daarom heb ik een selectie voor je gemaakt.
Wat maakt deze commercials nu zo legendarisch? De humor natuurlijk, maar probeer het mapje “even Apeldoorn bellen” in je geheugen eens te wissen en kijk met een onbevangen blik naar één van de commercials. De eerste keer dat je een spot van Centraal Beheer ziet, heb je geen idee voor welk product of dienst reclame gemaakt wordt. Daar kom je past aan het eind achter. Er is juist niet gekozen voor één herkenbaar concept. Bij andere commercials gebeurd dat wel vaak, ook bij goede commercials (bijvoorbeeld de serie van Melkunie uit de jaren ’90 met Peer Mascini).
Maar naast dit verrassingseffect zijn de filmpjes zo goed bedacht en gemaakt, dat ze ook na ruim 30 jaar nog leuk zijn om te bekijken. Er is veel te zien en te horen: details die je bij de eerste keer niet opmerkt. Luister bijvoorbeeld eens goed naar de tekst van de muziek in spot nummer 4! De spots zijn erg filmisch en er wordt weinig in gesproken. Daardoor laten de makers het overbrengen van de boodschap over aan suggestie. En dat is erg knap als je dat goed kan als filmmaker. En als er dan gesproken wordt, dan blijft het ook hangen (“ja, er gaat altijd meer in dan je denk”).
1. Commercial ‘Ski’ uit 1988
Op en top jaren ’80. De muziek, de kleding, de kapsels, en ook de montagestijl. Maar wat is er aan de hand met het gezicht van de vrouw met zwarte krullen? Te veel Martini? Je wordt in het begin op de verkeerde been gezet: de muziek en de beelden suggereren reclame voor Martini. De crew werd tijdens de opnamen verrast door een sneeuwstorm. Ze moesten gered worden door een speciaal reddingsteam.
2. Commercial ‘Piano’ uit 1995
Door de ‘Home Video’ look komt deze spot heel authentiek over. “Zou het hem echt zijn in zijn jonge jaren?” Denk je als kijker. Stiekem weet je natuurlijk dat het niet zo is. De jongens zijn gewoon gecast. Het gebrek aan talent bij Billy, Stevie en Elton valt eerst niet zo op. Pas als het jochie John helemaal los gaat op de piano vallen de andere jongens in het niet. Wel een vreemde eend in de bijt deze commercial: de pay-off is niet “even Apeldoorn bellen”.
3. Commercial ‘Museum’ uit 1995
‘Au!!’ zou ik willen schreeuwen aan het eind van deze commercial, terwijl er geen fysiek menselijk leed in beeld wordt gebracht. De kracht van suggestie! Suggereren dat iets gebeurd werkt misschien wel sterker dan het werkelijk te laten zien. De spot veroorzaakte veel reuring in Amerika. Helaas moest de commercial van de buis op laste van het Witte huis.
4. Commercial ‘Cementmixer’ uit 2001
Hier wordt het verhaal voor het grootste deel verteld door de gezichtsuitdrukkingen van vrachtwagenchauffeur Eddy. Verveling, verlangen, tevredenheid, twijfel, boosheid, angst, er komt van alles voorbij. De muziek is van Alvino Rey & His Orchestra. De tekst past als een handschoen en de climax matcht met die van de spot.
5. Commercial ‘UFO’ uit 2008
Hoe beangstigend en dreigend deze spot ook begint, het loopt toch goed af. Apeldoorn hoeft voor de verandering niet gebeld te worden. Maak niet van een mug een olifant is misschien de boodschap? De makers van de film ‘Alien vd Predator’ hebben meegewerkt aan deze film. Met het oog op kleine kinderen werd de commercial pas na 20:00 uitgezonden. Let ook op de geirriteerde handbeweging van de man op het eind!
6. Commercial ‘Muis’ uit 2010
Opnieuw een spot over beton storten. Nu met een muis in de hoofdrol. Ik vind vooral het contrast tussen de doodsangst van de muis en de laconieke bouwvakkers erg goed werken. Er werden 12 speciaal getrainde muizen ingezet, die het allemaal overleefde.
7. Commercial ‘Welkom’ uit 2015
De inbrekers doen mij denken aan Home Alone. Het leuke is dat je als kijker sympathie krijgt voor dit duo. De arrogante, zelfverzekerde blik van de huiseigenaar op het eind helpt daarbij. De opnamen werden ’s nachts gemaakt in het huis van een kledingmagnaat. Hij lag te slapen terwijl een crew van 50 man bezig was met de opnamen.
Je merkt het: video pakt je als kijker. Waarom een bedrijfsfilm? Daarom een bedrijfsfilm! Bekijk nog 9 andere speerpunten van video via deze link.
Ik hoop de je genoten hebt van deze blog. Zorg dat je de volgende niet mist en schrijf je in voor mijn email blog via deze link. Wil je nog meer video’s bekijken van Centraal beheer? Volg dan deze link naar het YouTube account van Centraal Beheer.
Klaas Pelser