Waarom een bedrijfsfilm eigenlijk? Natuurlijk omdat film een kei is in het overdragen van een gevoel. Maar er zijn zoveel meer aspecten waar je misschien niet direct aan denkt. Daarom hieronder een beschrijving van de (in mijn ogen) 10 belangrijkste argumenten om met bedrijfsvideo aan de slag te gaan.

Een lachend gezicht als antwoord op de vraag: waarom een bedrijfsfilm

1. Unieke manier van communicatie zonder woorden.

Op 2 manieren: ten eerste expressie en mimiek. Je realiseert je misschien niet hoeveel je daarmee kunt overbrengen en hoe gevoelig wij als mens daarvoor zijn. Die voelsprieten kun je met video treffen. Een kleine beweging van een wenkbrauw, een zucht of een korte beweging met de schouders vertellen soms meer dan de woorden die iemand uitspreekt. Ten tweede kun je een verhaal vertellen met alleen beelden, zoals de reclamespots van Centraal Beheer bijvoorbeeld. Rowan Atkinson doet dat ook, hoewel Mr. Bean weinig met bedrijfsvideo te maken heeft. Alle uitingen met tekst ontberen deze vormen van communicatie. Fotografie heeft het voor een deel, maar video is de koploper.

2. Gebruik van stem, intonatie en klemtoon.

Hoe iets gezegd wordt is even belangrijk als wat er gezegd wordt. Stem, intonatie en klemtoon in een interview of voice-over voegen net zoveel toe als expressie en mimiek. Leg in de zin “Dat ga ik niet doen” 5 keer de klemtoon op een ander woord en de betekenis van de zin verandert. Kijk maar: “Dat ga ik niet doen” (iets anders dus misschien wel). “Dat ga ik niet doen” (iemand anders moet het maar doen). Bij een voice-over heb je stem, intonatie en klemtoon zelf in de hand. Bij een interview niet. Toch is een vraaggesprek op deze punten met veel interview-ervaring te sturen.

3. Drempels verlagen.

Misverstanden, vooroordelen, angst voor het onbekende. Haal deze drempels bij de kijker weg en maak hem of haar enthousiast voor jouw zaak. Je hoeft in een video geen volledige informatie te geven. Daar is video niet het juiste medium voor. Is de drempel weggehaald en is de kijker geprikkeld, dan gaat hij of zij zelf wel op zoek naar meer informatie.

4. Persoonlijkheid overbrengen

Sommige bedrijven onderscheiden zich door persoonlijk contact of de persoonlijkheid van de ondernemer. Laat de kijker kennis met je maken door een intiem videoportret. Een bedrijfsvideo hoeft niet altijd zakelijk te zijn! Persoonlijkheid levert ook op een andere wijze een bijdrage. Wie een figurant of geïnterviewde is voegt veel toe. Laat je een klant iets zeggen, of een BN-er? Of toch juist een medewerker?

Corporate video marketingbureau Proven Context 0:36

5. Groepsbinding.

Het maken van een bedrijfsvideo doe ik niet in mijn eentje. Daar heb ik jou en jouw team bij nodig. Samen maken we een positieve film over een bedrijf, product of dienst waar je trots op bent. Het proces van filmmaken maakt mensen daar bewust van. Meestal onbedoeld, als ‘bijwerking’, maar ik begeleid ook groepen die filmmaken als teambuilding activiteit doen.

6. Begrip creëren.

Waarom is jouw product net wat duurder dan de concurrent? Daar zit natuurlijk een goede reden achter. Bijvoorbeeld een zonnepaneel met een hoger rendement maar ook hogere productiekosten. Dat is nog snel te onderbouwen, ik doe het in 1 zin, maar zo eenvoudig is het lang niet altijd. Na kennis komt begrip en daarna komt vertrouwen. Video wakkert deze ketting aan.

7. Zien is begrijpen.

Waarom een bedrijfsfilm? Lang niet altijd om iets te verkopen. Een instructiefilm is een geweldig middel om de werking van een complex product te laten zien. Ook dat kan weer drempelverlagend werken voor nieuwe klanten. Een instructiefilm hoeft dus niet alleen service te zijn.

8. Transparantie uitstralen

Een open imago wekt vertrouwen. Bovendien kan de kijker zich met je identificeren. Vaak geeft een bedrijfsvideo in meer of mindere mate een ‘kijkje in de keuken’. Daarmee bouw je aan een transparant imago.

9. Online toepassingen

De 9 Unique Selling Points hierboven kun je los van het internet zien. Naast online video maak ik ook vaak een video voor offline gebruik. Video leent zich bijvoorbeeld erg goed voor interne communicatie bij grote organisaties. Internet voegt vele voordelen toe. Denk aan SEO, online campagnes, social media en YouTube.

10. Waarom een bedrijfsfilm? Een gevoel overdragen

Daar gaat video natuurlijk over! Bekijk deze 8 grappige, ontroerende en mooie internetfilmpjes maar eens.

Het antwoord op de vraag “waarom een bedrijfsfilm?” is voor elk bedrijf anders. Vaak is het een combinatie en niet alle aspecten uit deze lijst zijn bij elke organisatie toepasbaar. Elk video-project is uniek. Overtuigd? Orienteer je op de kosten, bekijk voorbeelden of maak kennis via de homepage.

Klaas Pelser