In een moodfilm is gevoel belangrijker dan platte informatie. Geen spraak en geen lange teksten dus. Een moodfilm bevat mooie beelden en muziek heeft een hoofdrol. Niet geschikt als bedrijfsfilm? Zeker wel!
Informatie overbrengen met film
Hoeveel informatie kun je in een film stoppen? Zo min mogelijk is mijn mening. Film is niet de beste manier om platte data over te brengen. Een lijst met de 8 verschillende diensten van een advocatenbureau hoort niet in een film. Zeker niet als tekst, maar ook niet uitgesproken door een voice-over stem. Een dergelijke lijst hoort op een webpagina.
Een film heeft de taak drempels weg te nemen en de kijker het juiste gevoel te geven. En juist daar is een moodfilm sterk in! Heeft de kijker een goed gevoel gekregen? Dan komt die informatie vanzelf wel. In het voorbeeld van het advocatenbureau, zou een moodfilm ingezet kunnen worden. De kijker is positief verrast door de film. Hij heeft het gevoel dat dit een betrouwbare partij is. Daarna vraagt de kijker zich af of het bureau ook algemene voorwaarden opstelt voor ondernemers, gaat op zoek naar deze informatie en vind de lijst met de 8 diensten.
Moodfilm over bloempotten
Moodfilm voor Good(s)factory
Good(s)factory ontwikkelt, produceert en distribueert kunststof bloempotten. Een nieuwe speler op de markt met nieuwe labels met een eigen visie en identiteit. Met de film die ik voor Good(s)factory produceerde, maakt de kijker kennis met die eigen identiteit.
Muziek in een Moodfilm
Muziek is emotie. Hoop, vertrouwen, spanning, drama, rust, maar ook juist een combinatie van gevoelens zijn op te roepen met muziek. Logisch dat muziek een hoofdrol krijgt in een moodfilm. Omdat er niet gesproken wordt in de film, is er bovendien ruimte voor zang. In de meeste bedrijfsfilms is dat niet mogelijk. Bedrijfsfilms bevatten vaak een voice-over stem en soms ook een interview. Zang werkt dan verwarrend. Juist omdat zang meestal niet gebruikt wordt in bedrijfsfilms, kan een zanger of zangeres iets speciaals van je video maken.
Klant in relax mode
Bij een moodfilm hoeft de kijker niet constant bij de les te blijven. Het is toegankelijk. De kijker hoeft niet veel na te denken. Hij of zij kan even rustig aan doen en jouw bedrijf beleven in plaats van informatie te móéten verwerken. Dit past precies in onze moderne manier van marketing; we duwen onze klanten geen informatie toe (push-marketing), klanten zoeken zelf als ze daar behoefte aan hebben. “Nieuwerwetse” bedrijven zorgen dat ze gevonden worden en goede relevante informatie kunnen aanbieden (pull-marketing).
Meer weten over muziek voor bedrijfsvideo? Klik hier.