Vaak vormt een interview de inhoudelijke rode draad in de video’s die ik maak. Dat is mijn specialisme, zou je kunnen zeggen. Dat zie je terug in veel voorbeelden hieronder. Interview is niet persé de beste vorm. Ik maak net zo graag een video met voice-over, teksten in beeld of animaties.
Videopitch vanaf €350,-
Eenvoudig, persoonlijk, effectief en betaalbaar: een videopitch is jouw pitch professioneel vastgelegd. Als je wilt, help ik je inhoudelijk met de tekst. Uiteraard zorg ik voor professionele belichting en geluid. De opname doen we op locatie of hier in De Gruyter Fabriek. Dat kan vanaf €350,-. Als extra kan ik een green screen opbouwen of een auto-cue klaarzetten. Klik hier om meer te lezen over het videopitch concept.
Videopitch over inwoners betrekken bij bouwplannen 0:54
Kosten bedrijfsfilms met één interview vanaf €1200,-
Al vanaf €1200,- kun je een “budget bedrijfsfilm” laten maken. Dit format bestaat uit één interview en videobeelden geschoten op één locatie. De opnamen duren maximaal 6 uur. Van de beelden monteer ik vervolgens een video van ongeveer 1:30 minuten. De prijs is inclusief muziek vrij van synchronisatierechten. Een goede uitbreiding op dit format is een tweede interview. Dat kan vanaf €200,- extra. Het doel van de video kan van alles zijn: personeel werven, gewoon je bedrijf presenteren, collega’s informeren. De video hieronder over fruitteler Haneman was bijvoorbeeld onderdeel van een crowdfunding project. Volg deze link voor meer info over crowdfunding video.
Budget bedrijfsfilm voor accountant 1:59
Budget bedrijfsfilm fruitteler 2:06
Kosten bedrijfsfilms met meerdere interviews vanaf €1900,-
In de voorbeeldvideo’s hieronder zijn twee of meerdere interviews gebruikt. Daar wordt de video lekker afwisselend van. Bovendien kun je variëren in wie er spreekt. Een klant en een projectmanager bijvoorbeeld, of een mannelijke en een vrouwelijke medewerker. In de video van PH bouwadvies komen wel vijf medewerker aan het woord! Vanaf €1900,- kun je zo’n ‘multi interview’ video laten maken. Samen bepalen we de vragen en selecteren we de filmlocaties. De interviews combineren we en nemen we af op één dag, op één locatie. Op een andere dag schieten we aanvullende beelden, de zogenaamde b-roll. De filmduur wordt ongeveer 2:00 min. Vaak monteer ik ook een korte versie voor social media van ongeveer 1:00 min. Dat kan vanaf €300,- extra. De muziek wordt in overleg uitgezocht.
Wervende up-tempo ‘Multi interview’ video 1:44
Sfeervolle bedrijfsvideo met dubbel interview 1:45
Animatie-bedrijfsvideo vanaf €4250
Animatie heeft z’n eigen sfeer en mogelijkheden. Een onderwerp wat niet zo makkelijk met echte beelden te vangen is, is bijvoorbeeld erg geschikt voor animatie. Bovendien begin je vanaf een schone lei. Alles kunnen we vanaf een blanco blad opbouwen: stijl, ontwerp, bewegingen, geluidseffecten, muziek, etc. Het nadeel daarvan is dat animatie over het algemeen meer werk is dan een bedrijfsfilm met ‘echte’ beelden. Daardoor is het meestal kostbaarder om te laten maken.
Animatie online omgeving ‘mijn VLC’ 1:08
Bedrijfsfilm-serie vanaf €1200,- per aflevering
Een korte video toegespitst op één onderwerp of één specifieke doelgroep werkt online goed. Als alles wat je als bedrijf wilt vertellen niet past in een film van 1 of 2 minuten, dan is het slim om zaken op te knippen. De kijker kan dan kiezen. Op social media heb je vaker iets nieuws om te laten zien. Op je website kun je op meerdere pagina’s een video plaatsen. De kosten zijn natuurlijk afhankelijk van hoeveel afleveringen je wilt maken, maar een serie is mogelijk vanaf €1200,- per aflevering. Vaak kan ik in de productie efficiënt plannen en beelden hergebruiken, waardoor je meer krijgt voor dezelfde productiekosten.
Bedrijfsfilm-serie autobedrijf, aflevering ‘private lease’ 1:02
Aflevering ‘bedrijfswagens’ van bedrijfsfilm-serie autobedrijf 1:33
Bedrijfsfilm-serie autobedrijf, aflevering ‘personenauto’s’ 1:12
Aflevering ‘werkplaats’ van bedrijfsfilm-serie autobedrijf 1:17
Opbouw kosten bedrijfsfilms
De kosten van bedrijfsfilms zijn sterk afhankelijk van de complexiteit. Afhankelijk van het doel en je wensen kan een concept oneindig uitgebreid worden. De prijs van een video wordt onder andere bepaald door:
- Conceptontwikkeling en scenario
- Het aantal filmlocaties / de hoeveelheid filmdagen
- De gewenste montagestijl
- Inhuren van acteurs/ actrices
- Toepassing van een voice-over ingesproken door een stemacteur
- Muziekrechten/ exclusief gecomponeerde muziek
- De filmduur
- Special effects/ animatie
De genoemde kosten zijn voor het totale productieproces. Dit is dus inclusief zaken zoals scenario, apparatuur en synchronisatierechten voor de muziek. Meestal heeft de film nog enkele aanpassingen nodig nadat de opdrachtgever de film bekeken heeft. Ook de kosten van deze aanpassingen zijn inbegrepen. Alle genoemde prijzen zijn exclusief BTW en reiskosten.
Videoproductie: zelf doen of laten doen
Zo, ik hoop dat je nu een goed beeld hebt van de prijs van een bedrijfsfilm. Maar kun je ook zelf aan de slag? Hoe maak je een keuze tussen ‘zelf doen’ en ‘laten doen’? En als je een video laat produceren, hoe gaat dat dan in z’n werk? De antwoorden vind je op de pagina ‘Bedrijfsfilm laten maken door videoproducent’. Neem voor een vrijblijvend gesprek over kosten bedrijfsfilms contact op met Pelser Filmproducties. Of bekijk voorbeelden en maak kennis via de homepage.
Klaas Pelser