Wanneer kan ik het best een bedrijfsfilm laten maken? En in welk geval zou ik het ook zelf kunnen? Hoe ziet het proces eruit? En wat kan ik daarbij verwachten? In dit artikel geef ik antwoord op deze en andere vragen.
Wanneer kan ik beter een bedrijfsfilm laten maken door een producent?
Vraag jezelf 2 dingen af: “hoe complex is de video die ik wil maken?” en “wat verwacht de doelgroep qua professionaliteit?”. Een informatieve film zoals een instructiefilm is meestal niet zo complex. Bovendien hoeft het geen speelfilmkwaliteit te zijn, toch? Zo’n film zou je met wat begeleiding zelf kunnen maken. De eerste stappen naar een professionele video zijn namelijk makkelijk te nemen. Hoe professioneler je de video wilt maken, hoe kleiner die stappen worden. Het wordt complexer wanneer een film moet overtuigen of een gevoel over moet brengen. Bij films met een commercieel doel is dit meestal het geval. En dan de preek voor eigen parochie: Dan kun je beter een bedrijfsfilm laten maken.
Bedrijfsfilm laten maken, het proces
Filmmaken is meer dan filmen en monteren. Het is een project wat gemanaged moet worden. Bovendien speelt creativiteit een grote rol. Creativiteit door een combinatie van inspiratie en input van de klant. Samenwerking en een klik met mijn klanten vind ik daarom erg belangrijk. Creativiteit is geen smoes voor chaos. Daarom houd ik bij de productie een standaard proces aan. Ik werk ook veel samen met bijvoorbeeld communicatie- of marketingbureaus. Dan doe ik een deel van het proces.
1. Kennismaking.
In een eerste gesprek vraag ik veel over het bedrijf en de mensen die er werken. Wat doen jullie? Hoe doen jullie dat en waarom? Met vaste klanten praat ik bij, of we gaan direct naar de volgende stap.
2. Doel en doelgroep bepalen.
First things first. Wat moet de film bereiken? Wie gaat er na kijken? In het eerste of tweede gesprek ga ik samen met mijn klant op zoek naar de antwoorden op deze vragen.
3. Vertoning.
Hoe zal de video vertoond worden? Op internet, social media, een beurs-achtige omgeving of misschien intern? Een video op internet moet meestal kort zijn. Zeker voor social media! Op social media start een video vaak zonder geluid. Het is slim om daar rekening mee te houden. Een beursfilm mag lang zijn, moet meestal in een loop kunnen draaien en ook hier is audio vaak niet hoorbaar.
4. Vorm/ concept bij een bedrijfsfilm laten maken.
Wordt het een instructievideo, een promo of iets heel anders? Gaan we interviews afnemen, vertelt een voice-over stem het verhaal of laten we alleen de beelden het verhaal vertellen? Kunnen we animatie op een creatieve manier inzetten? Welke onderwerpen worden behandeld? Ik maak een voorstel aan de hand van de input van mijn klant.
5. Scenario.
Vooral bij grotere producties schrijf ik een scenario. Hierin staat precies vermeld wat er in beeld te zien is en wat er te horen is (gesproken tekst, geluidseffecten, muziek, etc.). Het scenario wordt besproken met de klant en eventueel aangepast.
6. Shotlist/ planning.
Uit het scenario rolt een lijst met beeld- en geluidsmateriaal dat geschoten of verzameld moet worden. Bij deze stap in het verloop van een bedrijfsfilm laten maken, stel ik met de shotlist een logische en efficiënte planning op.
7. Filmen/ verzamelen.
Maken/ verzamelen van al het beeld- en geluidsmateriaal. Filmen en het verzamelen van ander materiaal is maar een deel van het hele proces. Meestal is het filmen verantwoordelijk voor ongeveer 30% van de kosten.
8. Montage.
Met professionele software voeg ik al het losse materiaal samen tot één geheel. Door voldoende aandacht te besteden aan het voortraject (doel, concept, scenario), wordt de montage meer dan achter elkaar geplakte beelden. Al het beeld- en geluidsmateriaal vormen samen meer dan alle delen bij elkaar.
9. Evaluatie 1e montage.
De klant bekijkt de video en levert feed-back. Een belangrijke stap! In mijn werkwijze zit flexibiliteit ingebouwd, zodat ik feed-back efficiënt kan verwerken.
10. Eindmontage.
Met de feed-back van de klant worden de laatste aanpassingen gedaan. Daarna volgt de premiere met popcorn 😉
Tijdens een opdracht plan ik een aantal uitzoom-momenten. Ik stap dan even het proces uit om met een helicopter-view naar het project te kijken. Wat was het doel ook al weer? Wie gaat straks de video bekijken? Moeten we dingen anders gaan doen nu het nog kan? Gedurende het hele proces van een bedrijfsfilm laten maken is er veel contact. Is het klaar als de video af is? Nee, dan begint het natuurlijk pas!
Bedrijfsvideo in vele vormen
Wat zijn de mogelijkheden wanneer ik een bedrijfsfilm wil laten maken? Welke vorm past bij mijn bedrijf? Hoe begin ik als ik zelf een film wil maken? Op de pagina “Bedrijfsfilm, promoot en informeer met video” lees je de antwoorden.
Klaas Pelser.