Een beursfilm of beursvideo is bewegend beeld, geluid, foto’s, animaties, tekst, interviews, demonstraties. Waar communicatiemiddelen zoals folders of een bedrukt zeildoek slechts een paar van deze dingen combineert, kunnen beursfilms al deze zaken combineren. Daardoor trekt een beursfilm meer aandacht dan andere middelen.

Te druk op de stand. Ondanks een goede inschatting vooraf, kan het voorkomen dat alle vertegenwoordigers in gesprek zijn. Zelfs de meest geduldige klant zal na 5 minuten zijn weg vervolgen en wellicht bij een concurrent wel geholpen worden. Een beursfilm kan een klant vasthouden terwijl de vertegenwoordiger zijn gesprek af kan ronden. Bijkomend voordeel hiervan; de klant is al geïnformeerd waardoor sneller zaken gedaan kunnen worden.

Visuele ondersteuning tijdens gesprek. Een goed voorbeeld van een succesvol project of een demonstratie van een product kunnen helpen tijdens een verkoopgesprek. De accountmanager heeft deze zaken altijd bij de hand wanneer er een bedrijfsbeursfilm vertoond wordt op de stand.

Niet gebonden aan standlocatie. Een product kan te groot of een dienst te abstract zijn om tentoon te stellen op een stand. Wat in een beursfilm vertoond wordt is niet gebonden aan de standlocatie, standgrootte of het tijdstip. Buiten op straat, bij één van uw beste klanten, een bedrijfsjubileum, verslag van een uniek project. Alles kan vertoond worden in een beursfilm.

Verschil bedrijfswebvideo en bedrijfsbeursvideo

Opbouw. Op internet weet je dat de kijker begint bij het begin van de film. Hierdoor kan de traditionele opbouw gebruikt worden. De film begint met een introductie waarin de kijker kennis maakt met het onderwerp  en overtuigd wordt te blijven kijken. Daarna volgen opbouw en climax. Op een beurs kan de kijker op elk moment instappen. Wat in een normale film tijdens de introductie gebeurd moet in een beursfilm constant gebeuren; de kijker moet snappen waar de film over gaat en moet geprikkeld worden te blijven kijken.

Geluid. De kijker van webvideo bevindt zich meestal in een rustige omgeving met weinig omgevingsgeluid. Beeldscherm en speakers staan dichtbij. Tijdens het moment dat de kijker een film in een beursstand voor het eerst opvalt, is de afstand tussen beeldscherm en speakers groot. Verder is het op een beurs rumoerig. De kijker zal in eerste instantie het geluid bij de film niet kunnen horen. Het beeld alleen moet dus de aandacht trekken en het verhaal vertellen. Pas wanneer de kijker geïnteresseerd is en dichter bij gaat staan kan audio ondersteunend ingezet worden.

Gemoedstoestand kijker. Een bezoeker van een beurs heeft een bewuste keuze gemaakt een dag of dagdeel te besteden aan een beursbezoek. Hij heeft tijd rond te kijken en is niet gehaast. Een bezoeker van een website daarentegen is ongeduldig en snel afgeleid. Webvideo moet daardoor snel en kort zijn. Een bedrijfsfilm van 3 minuten op internet is lang. In een beursfilm is meer ruimte om een onderwerp breed neer te zetten. Het is een voordeel een beursfilm wat langer te maken; een bezoeker wordt langer vastgehouden wanneer er even te weinig bezetting is op de stand.

Bedrijfswebvideo en –beursvideo combineren

De verschillen in script en opbouw zijn groot tussen een bedrijfswebvideo en een bedrijfsbeursvideo. Één film laten maken is daarom af te raden. Toch hoeven de kosten van de productie niet de som te zijn van beide films. Veel beeldmateriaal, audio, tekst en afbeeldingen kunnen voor beide producten gebruikt worden. Ook andere zaken kunnen slim gecombineerd worden om kosten te besparen zoals bijvoorbeeld muziekrechten en vaak zelfs een gedeelte van de videomontage. Het resultaat is twee producten op maat in plaats van één compromis.

Volg deze link voor voorbeelden en prijzen.